Metka on mediakasvatukseen erikoistunut järjestö joka suuntautunut pedagogisesti lasten mediakasvatukseen. Metka järjestön ja mediakasvatukseen erikoistuneet luennoivat meille tästä järjestöstä, sen toiminnasta ja töistä. He kävivät läpi erilaisia pajoja, joita he ovat pitäneet lapsille ja näyttivät tuloksia. Tulokset olivat erittäin positiivisia ja yllättäviä. Usein tulee aliarvioitua lasten kykyjä tehdä luovaa työtä, mutta se on aivan turhaa. Usein käy niin että lasten työt varsinkin mediakasvatuksen osalta ovat huomattavasti enemmän täynnä ajatuksia, juonia, hienoja visuaalisia ratkaisuja ja efektejä kuin aikuisilla opiskelijoilla.
Mediapajat, joihin osallistuimme luentojen jälkeen, olivat erittäin suuri pettymys ainakin elokuva-pajan osilta. Sana "paja" johti tällä kertaa pahasti harhaan, koska emme tehneet pajassa muuta kuin istuimme ja kuuntelimme samoja asioita mitä luennolla kävimme läpi. Lisäksi kuuntelimme myös luennoitsijan omasta projektista. Saimme esittää kysymyksiä halutessamme, mutta harmittamaan jäi se, että emme saaneet kokeilla itse elokuvan tekemistä millään tavalla. Pajasta ei jäänyt ainakaan itselleni mitään käteen. (Eve)
Olimme Even kanssa samassa elokuvapajassa ja voin kyllä kompata hänen tuntojaan. Pajan vetäjä oli jo luennolla syönyt hieman omaa uskottavuuttaan vähättelemällä omaa ammattitaitoaan ("mähän en siis ole opettaja, mä olen vaan tuottaja"), joka kieltämättä särähti hieman korvaan, koska me olimme nimen omaan menossa kuulemaan ammattituottajan ajatuksia. Sanana "paja" tuo myös mieleen aktiivisen toiminnan, jota emme kylläkään saaneet. Istuimme pari tuntia luokassa, suurimmaksi osaksi hiljaa ja kuuntelimme hänen valmistelematonta ja paikoin melko epäloogista selitystä. Parhaaksi anniksi muodostuivatkin kokeneen opettajan omat käytännön kokemukset. Valitettavasti tästä koulutuksesta jäi todella vähän käteen. (Saara)
Pelipaja kuitenkin oli paljon parempi kokemus, sillä pääsimme todenteolla itse kokeilemaan ja testamaan tietokonen pelin tekemistä Kodu game -ohjelmalla. Vetäjä oli itse todella kiinnostunut ohjelmasta ja sai meidätkin innostumaan. Työskentelimme vetäjän ohjeistuksella pala palalta ja välillä turhautti ja meinasimme jäädäkin jälkeen. Kokemus oli kuitenkin hyvin antoisa kun pääsi luennoinnin sijasta itse kokeilemaan ja leikkimään ohjelmalla ja sai siitä jonkinlaisen käsityksen. Hyvää pajassa oli myös se, että samalla vetäjä kertoi, miten tällaisen ohjelman käyttö on mahdollista koulumaailmassa. Yliopistomme koneilla on nyt ladattu samainen ohjelma, joten sen käyttöä voi vielä harjoitella lisää. (Anna)
Pelipaja kuitenkin oli paljon parempi kokemus, sillä pääsimme todenteolla itse kokeilemaan ja testamaan tietokonen pelin tekemistä Kodu game -ohjelmalla. Vetäjä oli itse todella kiinnostunut ohjelmasta ja sai meidätkin innostumaan. Työskentelimme vetäjän ohjeistuksella pala palalta ja välillä turhautti ja meinasimme jäädäkin jälkeen. Kokemus oli kuitenkin hyvin antoisa kun pääsi luennoinnin sijasta itse kokeilemaan ja leikkimään ohjelmalla ja sai siitä jonkinlaisen käsityksen. Hyvää pajassa oli myös se, että samalla vetäjä kertoi, miten tällaisen ohjelman käyttö on mahdollista koulumaailmassa. Yliopistomme koneilla on nyt ladattu samainen ohjelma, joten sen käyttöä voi vielä harjoitella lisää. (Anna)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti