perjantai 3. toukokuuta 2013

17.4.13 Kuvankäsittely/ alterego

Tehtävänanto: 
Jokainen pienryhmän jäsen muokkaa oman kuvansa (aikaisemmin otettu tai tätä tehtävää varten otettu).
 

Pienryhmä yhdistää jokaisen ”alter ego” –kuvan elokuvagenreä tukevaan taustaan.
Tausta voi olla ryhmän ottama kuva tai valmis kuva (esim. taidekuva, lehtikuva, oma piirros, tms.) jota käytetään sellaisenaan tai sitä yhdessä muokaten. 

 
Saaran ajatuksia alter egon muokkaamisesta


Olen käyttänyt joskus PhotoShopia ihan peruskuvan muokkaukseen: koko, reunojen häivytys jne. mutta siitä on jo muutama vuosi aikaa. Muokkailin tuolloin kuvia lähinnä kotisivuja varten ja tällaista ”alteregon” kaltaista työtä en ole aiemmin osannut lähteä työstämään.

Tästä johtuen kilautin kaverille (valmistuu muotoilijaksi tänä keväänä), jonka tiesin hallitsevan PhotoShopin paremmin kuin omat taskunsa. Hän lupautuikin auttamaan ja piti minulle hieman yksityisopetusta yliopistolla käymämme demon lisäksi. Käytimme PhotoShopin tutkailuun parisen tuntia ja teimme siinä ajassa pienen harjoitustyönkin. Hän istui koko ajan vieressä neuvomassa ja minä sain käyttää konetta.

Kuvankäsittely-demolla sain onnekseni huomata, että tuosta oli erittäin paljon hyötyä, vaikka pelkäsin, ettei päähäni jäänyt yhtään mitään. Myös ryhmämme toteuttama juliste tulee liittymään samaan teemaan kuin fotogrammit, joten toteuttamani alterego oli sen mukainen.

Vartalo on otettu Lara Croftilta, hiukset ja kaulaan lisäämäni arven löysin googlettamalla (naama on oma!). Poistin työstäni joitain ”turhia” layereitä eli sellaiset tasot, joissa oli jäljellä vaikka se naama, jolta hiukset vein. Yhdistin myös joitain tasoja, etten vahingossa liikuta päätä tai vartaloa niin, että joudun sitten taas tuunailemaan ne takaisin oikeille paikoilleen. Tässä suhteessa siis en noudattanut täysin ohjeita, mutta jätin sinne kuitenkin joitain tasoja ihan sitä varten, että niistä näkee, että olen ymmärtänyt tasojen perusidean.

Voin rehellisesti sanoa, että nyt koen hallitsevani PhotoShopista sen verran peruselementtejä, että uskaltaisin lähteä kokeilemaan jotain hieman haastavampaakin. Ja läppärini on juuri ”huollossa”, sillä siihen asennetaan PhotoShop, ihan tästä innostuneena.  



Elokuvajulisteen viimeistely tehtiin ”omalla ajalla”, kun kaikkien alter egot oli saatu valmiiksi. Sitten teimme vielä taustan ja liitimme hahmot ja lisäsimme tekstit. Julisteesta tuli mielestäni melko hyvä, tosin aina olisi hiomisen varaa. Julisteen alaosaa peittävien pilvien kloonaaminen oli tuskaista ja siihen jäi ikäviä rajoja, vaikka miten yritti muuttaa läpinäkyvyyttä ynnä muita asetuksia.

Uskoisin kuitenkin, että työstämme voi hahmottaa elokuvan genren ja tietynlaisen tunnelman.


Annan ajatuksia alter egon muokkaamisesta


Media-kurssi oli siinä mielessä hyvin mielenkiintoinen, että koen ja koin sen alusta asti hyvin vieraana. En ollut käyttänyt mitään kuvankäsittelyohjelmaa muuhun kuin kuvan muokkaukseen, jossa olen käyttänyt koon muokkausta, kuvan rajausta ja kuvan värisävyjen ja kirkkauden muokkausta. En siis juuri muita kuin aivan perustoimintoja. Tällä kurssilla harjoittelemamme muokkaustapa oli siis myös minulle uutta.                  

 









Niin kuin Saara kertoikin, hän kilautti kaverille ja minä käytin sitten kokenutta Saaraa avukseni. Sillä aikaa kun Saara työsti omaa kuvaansa, minä harjoittelin PhotoShopin käyttöä itsenäisesti. Jotain sainkin aikaiseksi, mutta halusin kuitenkin oppia käyttämään ohjelmaa paremmin. Vaikka kävinkin yliopistolla demolla, en osannut käyttää kaikkia toimintoja sujuvasti, miten olisin halunnut. Tästä syystä Saara lupautui oman työnsä tehtyään auttamaan minua ja hän opetti minulle asioita, joita oli kaveriltaan oppinut. Vinkkien ja neuvojen avulla sainkin tehtyä teemaamme sopivan prinsessan.

Jätin omat kasvot prinsessalle, jotka otin mustavalkeasta kuvasta. Halusin prinsessalle kuitenkin, luonnollisesti, ihon väriset kasvot, joten ”lainasin” väriä kaulasta. Tästä syystä prinsessan kasvoista tuli hieman rosoinen, mutta mielestäni se sopi prinsessan olemukseen hyvin. Halusin nimittäin prinsessasta ennemmin hieman kärsineen kuin iloisen näköisen. Hiukset ja mekon löysin Googlen kuvahausta. Samalla tavoin kuin Saara, poistamalla ja yhdistelemällä tasoja, sain työskenneltyä selkeästi, kohti lopullista alter-egoa. Lisäsin vielä prinsessan kaulaan Googlen kuvahakua hyödyntämällä hämähäkin ja vyötärölle niittivyön. Huulet värjäsin mustaksi. Olen tulokseen tyytyväinen ja Saaran avulla opin PhotoShopista paljon asioita, joista toivon olevan hyötyä myös tulevassa opettajan työssäni. Näitä perustaitoja, mitkä nyt omaan, voin myös vapaa-ajallani kehittää.

Even ajatuksia alter egon muokkaamisesta


Tein kuvanmuokkauksen toisen ryhmän demolla. Kuvan muokkaaminen oli minulle erittäin vaikeaa, koska en ollut käyttänyt Photoshop-ohjelmaa muuten kuin omien kuvien värien tehostuksiin ja efekteihin. Opin kuitenkin käyttämään loppujen lopuksi layereitä ja ymmärsin mikä niiden idea on. Kokeilin muutaman kerran, ensin kuvan, jossa liitin kasvoni Ewok-hahmolle ja piirsin sille käteen kirveen. Kuitenkin toinen kokeilemani versio, jossa liitin kasvoni Jokerin kasvoiksi, sopi paremmin julisteeseen. Piirsin vielä alteregolleni punaiset kynnet, jotta se kuvastaisi paremmin naiseutta alteregossani. Tämän tarinan Jokeri ei olekaan mies.

Opin mielestäni käyttämään Photoshop-ohjelmaa nyt huomattavasti monipuolisemmin. Toki helpompaa olisi, jos ohjeet ja itse ohjelma olisi suomen kielellä. Englannin kielen taito kun ei ole vahvin alani.

Lapset oppivat toki nopeasti muistamaan asioita joita eivät välttämättä ymmärräkkään ja uskon että lapset ovat innoissaan kun pääsevät muokkaamaan omia kuviaan ja siirtelemään ruumiinosiaan vaikka omaan idoliinsa tai supersankariinsa. Näen tällaiset tehtävät erittäin motivoivina olkoon ikäryhmä sitten mikä tahansa. Kun lopputulokset ovat hauskoja ja motivoivia, oppii ohjelmankin käytön paljon mielummin vaikka se vaikeaa olisikin. 


Valmis elokuvajuliste

 Genre: Kauhu/Fantasia/Musta huumori



Mitä opettajan tulee huomioida työskenneltäessä oppilaiden kanssa?

Lasten kanssa tämäntyylinen työ olisi turhan laaja ja kannattaisi mieluummin keskittyä tarkoin rajattuun aiheeseen ja esimerkiksi tiettyyn määrään yksityiskohtia/ layereita. Lisäksi olisi ehkä hyvä työskennellä melko opettajajohtoisesti ja tehdä vaikkapa jokin harjoitustyö niin, että siinä edettäisiin mahdollisuuksien mukaan samaan tahtiin. Tärkeää on, että lapsi ymmärtää layereitten idean eli sen, minkä takia niitä on useampi ja miten työskentely onnistuu järkevästi ja niin, että lopputulos on halutunlainen.

Toisaalta tämän harjoittelu voisi sopia myös paja-työskentelyyn, jolloin ryhmäkokoa saisi pienennettyä ja opettajalle jäisi enemmän aikaa auttaa oppilaita. Täytyy tietysti muistaa myös se, että monet lapset ovat kasvaneet aivan erilaisessa, tietotekniikkapainotteisessa maailmassa kuin me ja moni heistä on käyttänyt jo ainakin jotain kuvankäsittelyohjelmaa. On kuitenkin syytä varmistaa se, osaavatko ja ymmärtävätkö he perusidean vai syntyykö lopputulos, vaan onnellisten sattumien kautta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti