Miten koette median opettamisen tulevassa luokanopettajan työssä ja kuvataiteen opetuksessa?
Median käytön opettaminen on nykyajan lapsille tärkeä taito oppia niinkuin myös opettajalle itselleen. Nykyään kun kaikki tapahtuu tietokoneiden välityksellä, niin myös oppiminen suurelta osin. Nyky tietoyhteiskunnassa eläminen vaatii mediataitojen omaksumista ja niiden taitojen jatkuvaa kehittämistä. Lähes jokaisessa perheessä lapsilla on joko itsellään tai yhteisesti perheessä käytettävissä kameroita, kännykkäkameroita ja muita vempaimia niin miksi niillä ei voisi leikin ohessa myös oppia jotain?
Median käyttö kasvatuksessa pedagogisena mallina on varmasti toimiva opetusmetodi. Erilaisista animaatioista, elokuvista ja valokuvista voi nähdä lapsen omaa kulttuuria ja mediatuottamista, mistä oppii niin toinen lapsi kuin aikuinenkin. Tosin median käyttö opetuksessa vaatii myös opettajalta tietoa ja taitoa käyttää eri välineitä ja materiaaleja. Näitä taitoja en ole itse (Eve) saanut omassa opetuksessani kouluaikoina ja ne tulivat uusina asioina nyt yliopistossa opiskellessani. Tarvitsisin kuitenkin vielä melko paljon omatoimista harjoittelua että pystyisin luottavaisin mielin käyttämään mediaa omassa opetuksessani.
Kuitenkaan en näe mitään estettä median käytölle opetuksessa ja tuen ajatusta täysin (Eve). Toisaalta median käytössä voi tulla esiin ongelmia, kuten tavaroiden ja teknisten välineiden määrät voivat olla vähäisiä tai olemattomia, luokat voivat olla liian suuria projektien tekemiseen, koska opettajalla ei ole välttämättä aikaa neuvoa oppilaita yksilöllisesti tarpeeksi. Yksi vaihtoehto olisi esimerkiksi käyttää mediakasvatusta apuna toisessa aineessa joissa esimerkiksi luokka on jaettu kahteen ryhmään. Näitä voisi olla esimerkiksi äidinkieli ja matematiikka. Äidinkielessä varsinkin ilmaisutaidon oppiminen on olennainen osa opetusta, joten miksi ilmaisutaitoa ei voisi opettaa vaikka elokuvan avuin?
Huomaan saaneeni jo 90-luvun alussa melko edistyksellistä opetusta Norssilla, koska meillä mediaa hyödynnettiin sen ajan mahdollisuuksien mukaan useammissakin aineissa. Itse olen kuitenkin hieman varautunut median käyttöön opetuksessa, vaikka olenkin paljolti samaa mieltä Even kanssa. Mielestäni median käytössä painopisteet tulisi olla erilaisten laitteiden käyttöön ohjauksessa (kaikilla oppilailla ei välttämättä ole pääsyä edes peruslaitteisiin, joten näin luotaisiin tasapuolisemmat lähtökohdat kaikille) sekä lähdekritiikissä ja tietynlaisessa media-etiketissä. Näin lapset saisivat peruskäsityksen erilaitteista ja ohjelmista, mutta muistaisivat myös omien aivojen käytön. Toki mediaa voidaan käyttämään tehostamaan ja värittämään opetusta, kunhan siitä ei vain tule itse tarkoitus. (Saara)
Mielestäni mediaa voi hyödyntää opetuksessa niin kuvataiteen kuin äidinkielen tunnilla. Näiden lisäksi sitä voi hyödyntää myös luonnontieteissä ja niin kutsutuissa lukuaineissa, jolloin voidaan kuvata jokin elokuva, animaatio tai analysoida kuvia tai valokuvata. Mahdollisuuksia on mielettömästi. Olenkin vahvasti sitä mieltä, että mediaa tulisi mahdollisuuksien mukaan integroida mahdollisimman paljon muihin oppiaineisiin. Kuitenkin olen Saaran kanssa samaa mileät sekä siitä, ettei mediasta pidä tulla itse tarkoitus integraatiota hyödyntäessä ja siitä, että tärkeintä kuvataiteen tunneilla olisi tutustuttaa oppilaat tuntemattomien ja ehkä uusienkin laitteiden ihmeelliseen maailmaan. (Anna)
Huomaan saaneeni jo 90-luvun alussa melko edistyksellistä opetusta Norssilla, koska meillä mediaa hyödynnettiin sen ajan mahdollisuuksien mukaan useammissakin aineissa. Itse olen kuitenkin hieman varautunut median käyttöön opetuksessa, vaikka olenkin paljolti samaa mieltä Even kanssa. Mielestäni median käytössä painopisteet tulisi olla erilaisten laitteiden käyttöön ohjauksessa (kaikilla oppilailla ei välttämättä ole pääsyä edes peruslaitteisiin, joten näin luotaisiin tasapuolisemmat lähtökohdat kaikille) sekä lähdekritiikissä ja tietynlaisessa media-etiketissä. Näin lapset saisivat peruskäsityksen erilaitteista ja ohjelmista, mutta muistaisivat myös omien aivojen käytön. Toki mediaa voidaan käyttämään tehostamaan ja värittämään opetusta, kunhan siitä ei vain tule itse tarkoitus. (Saara)
Mielestäni mediaa voi hyödyntää opetuksessa niin kuvataiteen kuin äidinkielen tunnilla. Näiden lisäksi sitä voi hyödyntää myös luonnontieteissä ja niin kutsutuissa lukuaineissa, jolloin voidaan kuvata jokin elokuva, animaatio tai analysoida kuvia tai valokuvata. Mahdollisuuksia on mielettömästi. Olenkin vahvasti sitä mieltä, että mediaa tulisi mahdollisuuksien mukaan integroida mahdollisimman paljon muihin oppiaineisiin. Kuitenkin olen Saaran kanssa samaa mileät sekä siitä, ettei mediasta pidä tulla itse tarkoitus integraatiota hyödyntäessä ja siitä, että tärkeintä kuvataiteen tunneilla olisi tutustuttaa oppilaat tuntemattomien ja ehkä uusienkin laitteiden ihmeelliseen maailmaan. (Anna)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti