Pienryhmä tekee esineanimaation tunnin alussa annetuista esineistä. Välineet ovat digikamera ja editointiohjelma (PhotoShop Premiere). Animaatiosta tehdään myös synopsis (animaation kulku) sekä luonnosmainen kuvakäsikirjoitus. Tehtävän jaetaan niin, että yksi on ohjaaja, yksi kuvaaja ja 1-2 henkilöä ovat animaattoreita. Ryhmän jokainen jäsen osallistuu työn kokoamiseen kuvankäsittelyohjelmalla.
Tässä "epäonnistuneen" animaation kuvakäsikirjoitus:
Tässä "epäonnistuneen" animaation kuvakäsikirjoitus:
Piirros
(esim. ykköskohtaan kuuluu useampi kuva) mitä kuvassa tapahtuu mitä kuvassa on
1. Roskattu luonto Roskattu luonto näkyy Kasvi (viidakko)
viidakossa.
ja
roskat
2. Roskattu luonto ja apina Apina
ilmestyy ”puusta Kasvi,
roskat ja apina
roikkuen”
kuvaan.
3. Roskattu luonto, apina ja batman Batman
tulee ja haluaa Kasvi,
roskat, apina
pelastaa
luonnon. ja
Batman
4. Luontoa, apina, batman taustalla Apina
ymmärtää Lähinnä
vain apina
hävinneensä
ja häviää
kuvasta.
kuvasta.
5. Batman, roskat hävinneet, puhdistettu
ja pelastettu luonto Batman
juhlii voittoaan. Puhdas
luonto, batman
6. Pelastettu luonto loppukuvana. Nyt
on puhdas luonto. Puhdas
”viidakko”
Ajatuksia animaatiosta
Annan ajatuksia:
Animaatiotunnin alussa
saimme Marilta yhdeksi animaatiossa käytettäväksi esineeksi apinan. Halusimme jatkaa
animaatiossa teemaamme ”hyvä vs. paha” joten valitsimme omaksi esineeksemme
Batmanin. Näitä esineitä hyödyntäen lähdimme kehittämään animaatiollemme
juonta. Päätimme ottaa haasteen ja tehdä animaation yliopistolta löytyvän
kasvin luona niin että roikotamme apinaa ja Batmania. Tämä todellakin oli
haaste, sillä ainakin oma käteni kramppasi jo puolessa välin animaatiota ja oli
todella suuri haaste saada liikuteltua sekä apinaa että Batmania tarpeeksi
vähän kerralla. Tästä syystä useassa kohtaa kädet näkyivät ja siirtymät olivat
turhan pitkiä.
Päätimme kuitenkin
tehdä animaation kunnialla loppuun saakka ja aloimme Even kanssa työstää
animaatiota. Se olikin aika työlästä, mutta Marin avustuksella saimme sen
kuitenkin tehtyä alusta loppuun asti alkuteksteistä aina lopputeksteihin
saakka. Molemmille jäi kuitenkin aika lailla huono maku animaatiosta, emmekä
olleet siihen tyytyväisiä.
Tästä syystä päätimme,
että teemme vielä uuden kokeilun tasaisella pöytätasolla. Siitä teimmekin
yksinkertaisemman ja käytimme ohjelmana Movie Makeria. Tämä ihan vain siksi,
jotta animaation tekemisestä olisi jäänyt meille parempi fiilis. Huomasimme
työskennellessämme sen, että lapsia tulee huomauttaa siitä, että keksivät
animaatiolle todella ytimekkään juonen ja työskentely tapahtuu tasaisella
pöytätasolla niin, että esineiden liikuttaminen on helpompaa. Niin kuin
fotogrammeista ja kuvankäsittelystäkin, opin myös animaation kohdalla paljon
asioita, joita tulee oppilaiden kanssa opettajan työssä huomioida.
Yksinkertaisuus on aina valttia kun lähdetään työskentelemään ensimmäistä
kertaa.
Saaran ajatuksia:
Animaatio kerta ei mennyt aivan
niin kuin toivottiin. Ensinnäkin meillä oli kotona hämminkiä kipeän lapsen
takia ja jouduinkin loppujen lopuksi lähtemään hieman aikaisemmin demolta,
koska Kerttu oli viety lasten polille.
Animaation teko oli alusta
lähtien aika tahmeaa. Luulen, että sitä olisi helpottanut, jos meillä olisi
ollut tiedossa minkä esineen saamme toiseksi animaation ”päähahmoksi”. Lähdimme
yrittämään aivan liian hienoa kikkailua, etenkin kun kukaan meistä ei ollut
aiemmin tehnyt animaatiota. Hahmot heiluivat aivan liikaa ja niitä oli vaikea
liikutella ilmassa. Kuvien laatu oli myös huono, joten sekään ei auttanut
lopputulokseen.
En valitettavasti ollut mukana
animaation kokoamisessa, mutta materiaalimme oli huonoa, joten lopputuloskaan
ei päätä huimaa. Näin ollen Premier-ohjelman käyttö jäi minulta myös väliin,
mutta tutustuin itsenäisesti animaatiomateriaaliin, netistä löytyviin
vinkkeihin, äänisivustoihin sekä Movie Maker-ohjelmaan, joka ainakin ryhmän
kanssa palaveeratessamme kuulosti paljon helppokäyttöisemmältä kuin Premier.
Päädyimme myös
yhteisymmärryksessä tekemään uuden animaatioharjoituksen. Tällä kertaa se
toteutettiin alustalla ja legojen käyttö mahdollisti sen, että hahmot
todellakin liikkuvat tasaisesti. Tämän harjoituksen tarkoituksena oli siis
opetella lähinnä hahmojen liikuttelua ja löytää mahdollisimman käyttökelpoisia
välineitä animaation tekoon. Legot eivät välttämättä ole kaikkein
kekseliäimmästä päästä, mutta tämä harjoitus meidän olisi ehdottomasti
kannattanut tehdä ennen varsinaista animaatioyritystämme.
Koska animaatio itsessään on melko
simppeli, kokeilimme monia erilaisia lisätehosteita, joista lopulliseen
animaatioon jäi vain pieni osa: ääntä, tekstiä ja muutama siirtymä sekä
tietenkin ajastukset.
Animaatio-osuudesta jäi huonoin
maku, mutta ainakin harjoittelimme asiaa vielä, emmekä menneet sieltä missä
aita on matalin. Tämän voi myös ottaa hyvänä oppimiskokemuksena ja onneksi nämä
ongelmat tulivat meille vastaan nyt, eikä jonkun oppilaan työssä. Nyt osaamme
varoittaa heitä ja tasottaa hieman animaatiopolkua heidän edessään.
Lyhyesti kiteyttäisin animaation jälkimainingit näin: ajatus
hyvä – toteutus heikko.
Even ajatuksia:
Olin ulkomaan matkalla Indonesiassa kun aloitimme ryhmätyön tekemisen. Animaatio oli ainoa demo, jossa sain olla ryhmäni kanssa ja olin jo omassa päässäni reissussa ehtinyt kehitellä vaikka mitä "hienoja" ajatuksia animaatio-demolle. No nämä ajatukset romuttuivat samalla kun tajusin kuinka vähän materiaalia ja aikaa meillä on animaation tekemiseen. Kunnianhimo ei kuitenkaan antanut periksi vaan lähdimme työstämään animaatiota haukkaamalla aivan liian ison palan kakkua, johon sitten lähes tukehduimme.
Suunnittelimme että olisi hauskaa jos saisimme animaatioon viidakon näköisen ympäristön, jossa tapahtumat tapahtuvat. Etsimme siis lähimmän puskan jonne hahmomme tungettiin. Animaatio on todellakin helpoin tehdä tasaisella alustalla niin ettei tarvitse kannatella hahmoja kuvaamisen aikana. Kameran live-kuvasta ei näkynyt kuvien heikkolaatuisuus, mikä ilmeni vasta kun siirsimme kuvat Premier-ohjelmaan.
Premier ei ohjelmana ollut ollenkaan huono, vaan turhautuminen, pettymys ja väsymys johdatti varsinkin minut todella kiukkuiseen tilaan. Ohjelma oli loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen ja pienellä avustuksella sen käyttäminen ei varmasti ole lapsillekaan kovin vaikeaa. Sopivien äänien ja musiikin etsiminen oli mukavaa ja uskon että kuvien siirtäminen ohjelmaan olisi onnistunut huomattavasti paremmin kun olisimme kysyneet apua ensin.
Onneksi kuitenkin saimme positiivisemman kokemuksen animaation tekemisestä ja koen että myös nämä epäonnistumiset ovat erittäin tärkeitä asioita ja niistä opimme jopa enemmän kuin itse onnistumisesta. Elämässä ei kaikki aina mene suunnitelmien mukaan.
Huomio!
Yritimme liittää tänne blogin jatkeeksi myös tekemämme harjoituksen, jossa palasimme aivan perusteisiin, mutta sen liittämisessä oli ongelmia emmekä saaneet sitä tänne. Norsuanimaatio löytyy siis TEMP-kansiosta.
Yritimme liittää tänne blogin jatkeeksi myös tekemämme harjoituksen, jossa palasimme aivan perusteisiin, mutta sen liittämisessä oli ongelmia emmekä saaneet sitä tänne. Norsuanimaatio löytyy siis TEMP-kansiosta.
Mitä opettajan tulee huomioida työskenneltäessä oppilaiden kanssa?
Lasten kanssa kieltäisimme ehdottomasti liian kikkailun asettamalla animaatiolle tiettyjä vaatimuksia. Yksi melko varma keino epäonnistua, on lähteä toteuttamaan ensimmäistä animaatiota meidän tavallamme: liian suurin luuloin. Animaatio on hyvä toteuttaa tasolla ja mielellään niin, että sekä taso että kamera on kiinnitettynä. Jo pelkkä liipasimen painaminen voi aiheuttaa sen, että kamera heilahtaa ja sillä voi olla melko suuriakin vaikutuksia lopputulokseen.
Animaatioryhmät kannattaa myös pitää melko pienenä, sillä näin varmistetaan se, että jokaisella on tai ainakin pitäisi olla projektissa tekemistä. Ryhmäkokoja miettiessä on hyvä huomioida se, että kaikilla olisi joku selkeä tehtävä; kuvaaja, hahmojen liikuttaja, äänimies jne. Välineitäkin varmasti riittää useimmissa kouluissa, sillä animaatioita voi toteuttaa niin monin eri tavoin. Yksi melko suosittu menetelmä tällä hetkellä onkin iPadien hyödyntäminen tähän tarkoitukseen. Toki käytössä voi olla aivan tavallinen digikamerakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti