perjantai 3. toukokuuta 2013

24.4.13 Animaatio

Tehtävänanto

Pienryhmä tekee esineanimaation tunnin alussa annetuista esineistä. Välineet ovat digikamera ja editointiohjelma (PhotoShop Premiere). Animaatiosta tehdään myös synopsis (animaation kulku) sekä luonnosmainen kuvakäsikirjoitus. Tehtävän jaetaan niin, että yksi on ohjaaja, yksi kuvaaja ja 1-2 henkilöä ovat animaattoreita. Ryhmän jokainen jäsen osallistuu työn kokoamiseen kuvankäsittelyohjelmalla.



Tässä "epäonnistuneen" animaation kuvakäsikirjoitus:


  Piirros 
(esim. ykköskohtaan kuuluu useampi kuva)      mitä kuvassa tapahtuu              mitä kuvassa on
                                                                        
                               
 1. Roskattu luonto                                                Roskattu luonto näkyy              Kasvi (viidakko)
                                                                                viidakossa.                                   ja roskat               
                                                                               
2. Roskattu luonto ja apina                                  Apina ilmestyy ”puusta              Kasvi, roskat ja apina
                                                                                roikkuen” kuvaan.
                                                                               
3. Roskattu luonto, apina ja batman                   Batman tulee ja haluaa               Kasvi, roskat, apina
                                                                                pelastaa luonnon.                         ja Batman

4. Luontoa, apina, batman taustalla                    Apina ymmärtää                          Lähinnä vain apina
                                                                                hävinneensä ja häviää 
                                                                                 kuvasta.      
                               
 5. Batman, roskat hävinneet, puhdistettu 
ja pelastettu luonto                                                Batman juhlii voittoaan.              Puhdas luonto, batman
 6. Pelastettu luonto loppukuvana.                       Nyt on puhdas luonto.                  Puhdas ”viidakko”
                                                                               




Ajatuksia animaatiosta 

Annan ajatuksia:


Animaatiotunnin alussa saimme Marilta yhdeksi animaatiossa käytettäväksi esineeksi apinan. Halusimme jatkaa animaatiossa teemaamme ”hyvä vs. paha” joten valitsimme omaksi esineeksemme Batmanin. Näitä esineitä hyödyntäen lähdimme kehittämään animaatiollemme juonta. Päätimme ottaa haasteen ja tehdä animaation yliopistolta löytyvän kasvin luona niin että roikotamme apinaa ja Batmania. Tämä todellakin oli haaste, sillä ainakin oma käteni kramppasi jo puolessa välin animaatiota ja oli todella suuri haaste saada liikuteltua sekä apinaa että Batmania tarpeeksi vähän kerralla. Tästä syystä useassa kohtaa kädet näkyivät ja siirtymät olivat turhan pitkiä.

Päätimme kuitenkin tehdä animaation kunnialla loppuun saakka ja aloimme Even kanssa työstää animaatiota. Se olikin aika työlästä, mutta Marin avustuksella saimme sen kuitenkin tehtyä alusta loppuun asti alkuteksteistä aina lopputeksteihin saakka. Molemmille jäi kuitenkin aika lailla huono maku animaatiosta, emmekä olleet siihen tyytyväisiä.

Tästä syystä päätimme, että teemme vielä uuden kokeilun tasaisella pöytätasolla. Siitä teimmekin yksinkertaisemman ja käytimme ohjelmana Movie Makeria. Tämä ihan vain siksi, jotta animaation tekemisestä olisi jäänyt meille parempi fiilis. Huomasimme työskennellessämme sen, että lapsia tulee huomauttaa siitä, että keksivät animaatiolle todella ytimekkään juonen ja työskentely tapahtuu tasaisella pöytätasolla niin, että esineiden liikuttaminen on helpompaa. Niin kuin fotogrammeista ja kuvankäsittelystäkin, opin myös animaation kohdalla paljon asioita, joita tulee oppilaiden kanssa opettajan työssä huomioida. Yksinkertaisuus on aina valttia kun lähdetään työskentelemään ensimmäistä kertaa.

Saaran ajatuksia:

Animaatio kerta ei mennyt aivan niin kuin toivottiin. Ensinnäkin meillä oli kotona hämminkiä kipeän lapsen takia ja jouduinkin loppujen lopuksi lähtemään hieman aikaisemmin demolta, koska Kerttu oli viety lasten polille.

Animaation teko oli alusta lähtien aika tahmeaa. Luulen, että sitä olisi helpottanut, jos meillä olisi ollut tiedossa minkä esineen saamme toiseksi animaation ”päähahmoksi”. Lähdimme yrittämään aivan liian hienoa kikkailua, etenkin kun kukaan meistä ei ollut aiemmin tehnyt animaatiota. Hahmot heiluivat aivan liikaa ja niitä oli vaikea liikutella ilmassa. Kuvien laatu oli myös huono, joten sekään ei auttanut lopputulokseen.

En valitettavasti ollut mukana animaation kokoamisessa, mutta materiaalimme oli huonoa, joten lopputuloskaan ei päätä huimaa. Näin ollen Premier-ohjelman käyttö jäi minulta myös väliin, mutta tutustuin itsenäisesti animaatiomateriaaliin, netistä löytyviin vinkkeihin, äänisivustoihin sekä Movie Maker-ohjelmaan, joka ainakin ryhmän kanssa palaveeratessamme kuulosti paljon helppokäyttöisemmältä kuin Premier.

Päädyimme myös yhteisymmärryksessä tekemään uuden animaatioharjoituksen. Tällä kertaa se toteutettiin alustalla ja legojen käyttö mahdollisti sen, että hahmot todellakin liikkuvat tasaisesti. Tämän harjoituksen tarkoituksena oli siis opetella lähinnä hahmojen liikuttelua ja löytää mahdollisimman käyttökelpoisia välineitä animaation tekoon. Legot eivät välttämättä ole kaikkein kekseliäimmästä päästä, mutta tämä harjoitus meidän olisi ehdottomasti kannattanut tehdä ennen varsinaista animaatioyritystämme.

Koska animaatio itsessään on melko simppeli, kokeilimme monia erilaisia lisätehosteita, joista lopulliseen animaatioon jäi vain pieni osa: ääntä, tekstiä ja muutama siirtymä sekä tietenkin ajastukset.

Animaatio-osuudesta jäi huonoin maku, mutta ainakin harjoittelimme asiaa vielä, emmekä menneet sieltä missä aita on matalin. Tämän voi myös ottaa hyvänä oppimiskokemuksena ja onneksi nämä ongelmat tulivat meille vastaan nyt, eikä jonkun oppilaan työssä. Nyt osaamme varoittaa heitä ja tasottaa hieman animaatiopolkua heidän edessään.

Lyhyesti kiteyttäisin animaation jälkimainingit näin: ajatus hyvä – toteutus heikko.

Even ajatuksia:

Olin ulkomaan matkalla Indonesiassa kun aloitimme ryhmätyön tekemisen. Animaatio oli ainoa demo, jossa sain olla ryhmäni kanssa ja olin jo omassa päässäni reissussa ehtinyt kehitellä vaikka mitä "hienoja" ajatuksia animaatio-demolle. No nämä ajatukset romuttuivat samalla kun tajusin kuinka vähän materiaalia ja aikaa meillä on animaation tekemiseen. Kunnianhimo ei kuitenkaan antanut periksi vaan lähdimme työstämään animaatiota haukkaamalla aivan liian ison palan kakkua, johon sitten lähes tukehduimme.

Suunnittelimme että olisi hauskaa jos saisimme animaatioon viidakon näköisen ympäristön, jossa tapahtumat tapahtuvat. Etsimme siis lähimmän puskan jonne hahmomme tungettiin. Animaatio on todellakin helpoin tehdä tasaisella alustalla niin ettei tarvitse kannatella hahmoja kuvaamisen aikana. Kameran live-kuvasta ei näkynyt kuvien heikkolaatuisuus, mikä ilmeni vasta kun siirsimme kuvat Premier-ohjelmaan.

Premier ei ohjelmana ollut ollenkaan huono, vaan turhautuminen, pettymys ja väsymys johdatti varsinkin minut todella kiukkuiseen tilaan. Ohjelma oli loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen ja pienellä avustuksella sen käyttäminen ei varmasti ole lapsillekaan kovin vaikeaa. Sopivien äänien ja musiikin etsiminen oli mukavaa ja uskon että kuvien siirtäminen ohjelmaan olisi onnistunut huomattavasti paremmin kun olisimme kysyneet apua ensin.

Onneksi kuitenkin saimme positiivisemman kokemuksen animaation tekemisestä ja koen että myös nämä epäonnistumiset ovat erittäin tärkeitä asioita ja niistä opimme jopa enemmän kuin itse onnistumisesta. Elämässä ei kaikki aina mene suunnitelmien mukaan.

Huomio!
Yritimme liittää tänne blogin jatkeeksi myös tekemämme harjoituksen, jossa palasimme aivan perusteisiin, mutta sen liittämisessä oli ongelmia emmekä saaneet sitä tänne. Norsuanimaatio löytyy siis TEMP-kansiosta.

Mitä opettajan tulee huomioida työskenneltäessä oppilaiden kanssa?
Lasten kanssa kieltäisimme ehdottomasti liian kikkailun asettamalla animaatiolle tiettyjä vaatimuksia. Yksi melko varma keino epäonnistua, on lähteä toteuttamaan ensimmäistä animaatiota meidän tavallamme: liian suurin luuloin. Animaatio on hyvä toteuttaa tasolla ja mielellään niin, että sekä taso että kamera on kiinnitettynä. Jo pelkkä liipasimen painaminen voi aiheuttaa sen, että kamera heilahtaa ja sillä voi olla melko suuriakin vaikutuksia lopputulokseen.
Animaatioryhmät kannattaa myös pitää melko pienenä, sillä näin varmistetaan se, että jokaisella on tai ainakin pitäisi olla projektissa tekemistä. Ryhmäkokoja miettiessä on hyvä huomioida se, että kaikilla olisi joku selkeä tehtävä; kuvaaja, hahmojen liikuttaja, äänimies jne. Välineitäkin varmasti riittää useimmissa kouluissa, sillä animaatioita voi toteuttaa niin monin eri tavoin. Yksi melko suosittu menetelmä tällä hetkellä onkin iPadien hyödyntäminen tähän tarkoitukseen. Toki käytössä voi olla aivan tavallinen digikamerakin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti